Aquestes lletres són les que s’utilitzen per representar els diferents sons que produïm quan parlam. Però no sempre a una lletra li correspon un sol so i viceversa.
L’alfabet català consta de vint-i-sis lletres. S’ha de tenir ben present l’ordre alfabètic a l’hora de cercar una paraula al diccionari, o si no podem perdre molt temps buscant un mot! Però saber l’ordre de les lletres de l’alfabet no només serveix per a cercar paraules al diccionari.
- Saps dir altres situacions en què ens és molt útil aquest coneixement?
ALFABET:
A- a
B- be
C- ce
D- de
E- e
F- efa
G- ge
H- hac
I- i
J- jota
K- ca
L- ela
M- ema
N- ena
O- o
P- pe
Q- cu
R- erra
S- essa
T- te
U- u
V- ve baixa
W- ve doble
X- ics o xeix
Y- i grega
Z- zeta
En català també podem trobar dígrafs, un conjunt de dues lletres que es pronuncien en un sol cop de veu. Hi ha dígrafs que se separen a final de ratlla i d’altres que no es poden separar:
Se separen: | No se separen: |
rr: ar-ri-bar, cor-rer …ss: cos-set, pis-sar-ra
l·l: no-vel-la, col-le-gi, … tx: cot-xe, car-tut-xe-ra, … ix: co-nei-xi-a, ca-lai-xe-ra, … tj: plat-ja, cor-ret-ja, … tg: for-mat-ge, pa-ti-nat-ge, … |
ll: u-llets, co-lla, …ny: ba-nya, a-ra-nya, …
gu: es-ti-gués, for-mi-gues, … qu: pe-ri-qui-to, pa-quet, … |
EXERCICIS:
- Escriu les següents lletres de l’alfabet en lletres:
A, F, Y, Z, M, R, W, B, V, N.
- Escriu els següents dígrafs amb lletres:
RR, L·L, SS, TX, IX, TJ, TG, LLY, GU, QU.
- Ordena els següents mots segons l’alfabet català:
cotxe, coordinar, aviat, camió, zoom, patinatge, periquito, pati, boira, boirina, repòs, multitud.
- Esmenta els dígrafs que se separen i no se separen de la següent llista de mots:
parra, llapis, novel·la, passa, escaig, platja, formatge, canya, qüestió, paquet, cotxe, caixa.
5. Anota una paraula que contingui cadascun d’aquests dígrafs i que no hagin aparegut al post.
RR, SS, L·L, TX, IX, TJ, TG, LL, NY, GU, QU.
6. Pronuncia les següents sigles i escriu tal i com les diem:
HDMI, TGV, ITV, ONG, BMW, IRPF, IBM.
- LLetrejau en veu alta aquestes paraules:
Carrossa, història, tonyina, vídua.
8. Escriu el nom de tots els teus companys de classe, ordena’ls alfabèticament i respon les preguntes:
a. Quina és la lletra inicial que més s’hi repeteix? Quines lletres no hi ha mai en posició inicial?
b. Coincideix l’ordre d’aquesta llista amb el de la llista de la classe? Per què?
c. Per què les llistes de la classe prenen els llinatges com a referència?