La rondalla és una narració de tradició popular, de transmissió oral. Sovint té caràcter fantàstic, llegendari o amb elements reals i està destinada especialment a l’entreteniment dels infants.
2.Característiques:
A) Personatges:
A les rondalles sol haver aquets tipus de personatges ,tot i que no sempre apareixen tots.
1-L’heroi
2- El donant de l’objecte màgic
3-El fals heroi
4-L’agressor
5-La víctima
6-L’ auxiliar de l’heroi
7-La princesa.
-De vegades les rondalles tenen com a objectiu principal fer riure i en aquest cas els personatges no coincideixen amb els de més amunt.
B) Estructura: Solen tenir una narrativa fixa:
1-Situació inicial: Presentació dels personatges principals i les seues circumstàncies
2.Conflicte o fet que modifica la situació inicial
3. Acció: Consisteix en què un participant reacciona per intentar resoldre el conflicte. És la part més important i més èmfasi.
4.Resolució: El resultat del punt 3.
5.Situació final: Tornada a una situació estable diferent de la inicial.
C) Intenció:Sovint les rondalles expressen una moral, ja que tenien una intenció educativa, a més de la lúdica (entreteniment).
D) Fórmules:A les rondalles es fan servir fórmules que els narradors per obrir el relat i tancar-lo. Aquestes frases representen una vaguetat deliberada que simbolitza l’abandonament del món concret de la realitat, i l’endinsament en un món on tot és possible. Pel que fa a les fórmules de tancament, aquestes tornen l’oient/lector al món concret.
Al començament:
Això era i no era, i bon viatge faci la cadernera, per vosaltres un picotí i per a mi una quartera, del bon blat que es bat a l’era, i el bé que se’n vingui i el mal que se’n vagi, i qui bé faci que bé trobi i el dolent que mal hagi. |
· Això era i no era, i bon viatge faci la cadernera, per tu un almud, per jo una barcella. |
· Això era i no era… Bon viatge faça la cadernera. |
· Vet aquí que en aquell temps que les bèsties parlaven i les persones callaven… |
· Vet aquí que en aquell temps que els ocells tenien dents… |
· Vet aquí en aquell temps que les bèsties tenien dents… |
. Vet aquí que en aquell temps dels catorze vents, que set eren bons i altres set dolents… |
. L’any titurany… |
· L’any tirolany… |
· Vet aquí en aquell temps dels set estudiants que tres eren ases i quatre bergants… |
Per tancar el relat:
Conte contat, conte acabat. | ||
· Rondalla explicada, rondalla acabada. | ||
· I això és tan veritat com que el conte s’ha acabat. | ||
· I no són morts si encara són vius. | ||
· I van viure feliços molts i molts anys. | ||
· I van ser feliços i van menjar tots anissos.
|
EXERCICIS
Escolta aquesta rondalla i fes els exercicis següents:
- Resumeix la narració en tres parts:
a. Plantejament
b. Nus
c. Desenllaç
2. Digues quins elements màgics hi apareixen
3. Quina és la moral del conte?
4. Quines fórmules fan servir per começar i finalizar el relat?