La b (be alta) i la v (ve baixa) es confonen en molts parlars catalans i per això ens convé recordar algunes normes d’ortografia.
S’escriu B
Davant de l i r | poble, amable, arbre, bramar |
Quan alterna amb una p en la mateixa família de paraules | lloba (llop)
saber (sap) |
Darrere de m | embolica, comboi, ambient, ambulància
Excepte: circumval·lació, tramvia |
S’escriu V
En les terminacions de l’imperfet d’indicatiu dels verbs de la primera conjugació | cantava, cantaves, cantava, cantàvem, cantàveu, cantaven
trobava, arribaves, acabàvem |
Quan alterna amb el so u en la mateixa família de paraules | hauré, havia
blau, blava beu, bevia |
Darrere de n | invent, canvi, enviar, convent |
Alternança B i V
En paraules que sonen igual però tenen significat diferent | baca / vaca
bena / vena bell / vell buit / vuit |
En els pseudoderivats, que són paraules cultes que provenen directament del llatí i no pas del primitiu català | baró –> viril
calb, calba –> calvície cervell –> cerebral, cerebel corba –> curvilini, curvatura llavi –> labial moviment –> mòbil, mobilitat núvol, ennuvolat –> nebulós prova –> probabilitat, probable saber –> savi, saviesa |
I malgrat tot, sovint no tenim manera de saber amb quina de les dues grafies (b o v) s’ha d’escriure un mot. En aquest cas, ens cal aprendre els mots de memòria, sobretot, quan divergeixen respecte a altres llengües romàniques.
Comparació amb altres llengües
Exercicis:
- Omple els espais buits del text amb b o amb v segons calgui:
a. La cançó de la reixa
__a tornar l’endemà i molts altres dies més. Ara passa__a sempre pel carrer nou i cada __egada es para__a a tocar la reixa. Sempre s’in__enta_ _a no__es cançons, picant quan calia so__re les __arres. __a in__entar una cançó per cad ascun dels ar__res que __eia al parc: el pi, l’a__et, el cedre del Líban, l’esvelt xiprer estirat com un dit per fer pessigolles als núvols. __a in__entar una cançó per l’a__inguda que puja__a cap a la casa, pels camins que s’endinsa__en a les verdes galeries sota els ar__res, per l’her__a i pels parterres florits. Però no __a dir res del seu desco__riment ni als seus pares, ni a la mestra, ni als companys. La reixa musical era el seu instrument secret.
- Fes el mateix que l’exercici anterior:
ca__re, sa__er, plo__ia, escri__ia, en__iar, in__itar, en__ellir, con__icció, in__ent,
__rasa, o__ligar, __la__a, om__ra, escla__a, escali__ada, atracti__a
- Fes el mateix : a) Sempre arri_a__a tard a les reunions. b. A__ui m’he lle__at a les __uit del matí per anar a empro__ar-me una ga__ardina. c) Aquell paisatge era d’una gran __ellesa. d) M’he deixat el mò__il engegat en una reunió. e) L’advocat de la família tre__alla en un cas de di__orci.